Hogyan keressünk ingatlant a neten?
2006.12.06. 16:46
Hogyan keressünk ingatlant a neten?
Az interneten ingatlant keresők számára ingatlanportálok kínálják szolgáltatásaikat. Ezek a gyűjtőoldalak a piacra kerülő ajánlatokat teszik közzé böngészhető adatbázis formájában. Az alábbi elemzésben meghatározzuk a minőségi hirdetés kritériumait, valamint tanácsokat adunk a kereséshez. A tippek segítségével könnyebben megtalálhatjuk a vágyott ingatlant, vagy a piac legjobb ajánlatát. {{BANNER}} A magyar internetes ingatlanközvetítés úttörője az ingatlan.com és az origoingatlan.hu volt. A szektor 1999-ben kezdett felfutni, abban az évben jött létre az ingatlan.net, majd a rákövetkező években az e-otthon.hu és a lakascentrum.hu. Ezek az oldalak mind az ingatlanhirdetésekre specializálódott gyűjtő site-ok, több tízezres hirdetési bázissal. A legjobb ingatlanportálok teljes körű, az ingatlanvásárlás és -eladás minden területére kiterjedő szolgáltatásokat kínálnak. Azonban a kifinomult keresők és széleskörű információk ellenére is szükségünk lehet különböző fogásokra, ha hamar sikerre akarjuk vinni ingatlan vásárlásunkat.
A vásárlás során elengedhetetlen az ingatlanpiac bizonyos szintű ismerete, hiszen ennek hiányában nem tudjuk megállapítani, hogy mennyire jó egy adott ajánlat. A jó piacismeret az adatbázis böngészéséhez is elengedhetetlen. "A sikeres keresés alapja, hogy ne jelöljünk be minden lehetséges választási lehetőséget - kimondottan akkor, ha nem ismerjük az ingatlanpiacot mélyrehatóan -, mert egymást részben vagy egészben kizáró paraméter ('kapcsoló') lényegesen megrövidítheti a találati listánkat. - javasolja Déry Attila, az Ingatlan.net elemzője. - A keresési feltételeket érdemes mindaddig szűkíteni, míg nagyjából 20-50 darabos találati listát kapunk, mert kb. ennyi kezelhető érdemben egyszerre. A sikertelen keresés oka lehet, ha valaki az adott területen rosszul lövi be a m2 árakat, ez (félig) üres találati halmazt eredményezhet. Ilyen esetben használjuk a kínálati ár szolgáltatást." Jó tanács, hogy ha még nem ismerjük eléggé a piacot, és nincsenek nagyon célirányos keresési preferenciáink, akkor érdemes a legkevesebb kapcsolóval élni. Mennyi pénzem van? Mit és hol keresek? Méret vagy szobaszám? Már a m2 és a szobaszám közös beállítása is járhat találatvesztéssel, ha a területen az a m2 nem jellemző a megadott szobaszámra. Abban az esetben, ha nem rendelkezünk alapvető piacismerettel, fordulhatunk ingatlanközvetítőkhöz, használhatjuk a már fent említett hirdetési bázisból számított kínálati árakat, illetve átvizsgálhatjuk a minket érdeklő területen a kiválasztott ár-, és méret-tartományba eső ingatlanokat.
A keresési trükkökhöz kapcsolódik az ingatlanok árazásának kérdése. Az online keresők többsége úgy van felépítve, hogy az árakra sávosan lehet szűrni. Ezért a sikertelen hirdetések esetén az eladóknak érdemes másik ársávba áthelyezni az ingatlant. Így újabb vevőközönséget tudnak elérni. Ezt a taktikát ismerve a vevőknek pedig érdemes a kiválasztott ársáv szomszédos sávjaiban is keresniük, hátha találnak alul- vagy túlértékelt ingatlanokat, melyekre alkudni tudnak.
A minőségi hirdetések - a hirdetésben megadott adatok pontossága, a rövid szöveges leírás tartalma, a fényképek megléte és minősége - a vevő számára is hasznosak, hiszen sok időt, fáradtságot, utazást, bosszúságot kerülhet el, ha az eladó pontos képet ad az ingatlanról.
Az első minőségi kritérium a jó kép. A kép alapján a vevő könnyebben döntheti el, hogy az ingatlan felkeltette-e érdeklődését, érdemes-e személyesen is megnéznie. Az online hirdetésekben a legtöbb szolgáltató esetében lehetőség van több kép feltöltésére is, szemben az offline (nyomtatott sajtós) hirdetésekkel. Ez azért előnyös, mert így a vevő egyszerre láthatja az ingatlan alaprajzát, a belső kialakítást, a színeket, fényviszonyokat, a kilátást. A nyomtatott hirdetésekben is hatékonyabb a jó minőségű képek használata. Ilyenkor a nagy, színes képeket megjelentető újságokat érdemes előnyben részesíteni. Már több online ingatlanportál kínál ilyen színvonalas nyomtatott megjelenési lehetőséget online hirdetőinek, mint pl. az Ingatlan.net. vagy a Lakáscentrum.
A második minőségi kritérium a tömör szöveges leírás. A leírásnak tartalmaznia kell a legfontosabb jellemzőket az ingatlanról. Figyelemfelkeltőnek és egyértelműnek kell lennie, az ingatlanról pontos és valós tulajdonságokat közölve. A félrevezető szövegek, féligazságok kezdetben lehet, hogy sok megkeresést hoznak az eladónak, azonban, ahogy kiderülnek a takargatni kívánt részletek, az érdeklődők úgy érzik, át akarják verni őket, és nagy valószínűséggel elállnak a vételtől. Az online hirdetésekben a főbb adatokon (ár, méret, földrajzi hely) kívül lehetőség van egyéb kritériumok vizsgálatára, mint pl.: garázs vagy kocsibeálló, szobák száma, tájolás, emelet, lift, komfortfokozat, fűtés típusa, közös költség. Az adatok pontokba szedése a rendezett tájékoztatás mellett a keresési feltételek szűkítését is szolgálja. Ezekben a hirdetésekben az ingatlan alapadatai gyakran az adatpontokon kívül a szöveges részben is feltüntetésre kerülnek Ez önmagában nem jelent problémát, azonban ha a két adat eltér egymástól, az már zavaró lehet.
El is jutunk a harmadik minőségi kritériumhoz, a főbb adatok pontosságához. Az előző pontban említett adatok közötti ellentmondás, kiugró értékek mind arra engednek következtetni, hogy a hirdetésben szereplő adatok nem pontosak. Ez főleg az online hirdetési formában fordul elő, mivel a hirdetők a keresési algoritmusok működésének kihasználásával próbálnak minél előbbre kerülni a találati listában. Ilyen esetekben a hirdetők a találati gyakoriság és elsőség érdekében még az adatok pontosságát is hajlandók feláldozni. Ahhoz, hogy a vevő megállapíthassa, melyik adat lehet ferdítés, bemutatunk néhány technikát, amit a hirdetők a találati lista első helyének megszerzése érdekében használnak.
Az első, legális és a hirdetőknek egyben nagyon ajánlott technika, hogy vegyék meg az első helyet! Sok ingatlanportál kínál hirdetés kiemelési szolgáltatást, melynek egyik része, hogy hirdetésünket a találati lista első helyeire rakják. Természetesen egy tág keresésben több hirdetővel kell osztozniuk az első helyen, a lista első része azonban így is garantált. A másik, görbe út a találati lista elejére kerüléshez, ha a hirdető az ingatlan árát irreálisan alacsonyan határozza meg. Így az árra rendezett találati lista elején fog szerepelni a hirdetés. Ez a technika félrevezeti a vevőt, a pontos árat a szöveges részből kell kiderítenie, ha egyáltalán meg van adva. A hirdető elvesztheti a vevő bizalmát. Éppen ezért például az ingatlan.net minőségi szabályként bevezette, hogy az oldalára feltöltött ingatlanhirdetések esetében minimum árat (1 millió Ft) alkalmaz. A hirdetők gyakori frissítésekkel is a feltöltés időpontja alapján rendezett lista elejére kerülhetnek. Mivel maga a frissítés önmagában megengedett, és nem is feltétlenül jelenti az adatok pontatlanságát, ezért ez a technika nincs jelentősen korlátozva. A vevőnek magának kell felfedeznie, hogy az eltérő időpontú hirdetések mögött ugyanaz az ingatlan van.
A minőség negyedik dimenziója a hirdetés forrása. Közvetítők által feladott hirdetések nagyobb arányban tartalmaznak pontos adatokat. A nagy ingatlanügynökségek olyan árat alakítanak ki az eladóval közösen, mely szavatolja az ingatlan eladhatóságát. A vevő szempontjából ez azt jeleni, hogy az általuk ajánlott ingatlanok reális, piaci áron szerepelnek a hirdetésekben. A nagy cégek további előnye, hogy nagy tapasztalattal rendelkeznek az ingatlanforgalmazás területén, ezért a rajtuk keresztül lebonyolított tranzakció biztonságos és kockázatmentes. Az ingatlan.net, szemben az ingatlan.com-mal, és az ingatlanexpressz.hu-val csak közvetítőktől fogad el hirdetéseket.
Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy az internet nagy segítségünkre lehet az ingatlan vételnél. Az ingatlanportálok azonban nem végeznek el mindent helyettünk, így elengedhetetlen némi piacismeret megszerzése. A hirdetésekben pedig mind a vevők, mind az eladók számára a minőség a kulcs. A hirdetőknek nem éri meg spórolni a hirdetés minőségén, a vevőnek pedig a minőségi hirdetéseket kínáló site-okat kell előnyben részesíteniük, ha gyorsan és biztonságosan akarják lebonyolítani a tranzakciót.
|